Dragă AME design!

Sunt un reprezentant al unui grup de fotografi din țară și de peste hotare. Fotografi foarte pasionaţi cu toții, printre care sunt mulţi fotografi începători, care abia au învățat despre fotografie, de la noi sau de la diverse cursuri dar și câțiva foarte renumiți fotografi profesioniști din țară.

La ultima noastră întâlnire a grupului, am discutat despre tehnologii de printare dar nu numai. Am discutat despre pregătirea fișierelor, despre respectarea culorilor ce le vedem pe monitor și ar trebuie să le vedem și pe print (trebuie să recunosc că unii dintre noi au printat la alte firme și au fost tare nemulțumiți din acest motiv). Am mai discutat și despre tablouri, pentru că unii dintre noi nu au rame și vor să le finalizeze împreună cu printul respectiv, să nu mai piardă timpul cu căutarea unor soluții de înrămare sau aplicare a printului pe plăci.


Unii dintre noi, mai ales fotografii începători, au aparate mai puțin performante și nu sunt siguri că rezultatele printării sunt pe măsură. Știu că prin tehnologia pe care o folosiți, în tonuri continue parcă-i zice, nu folosiți puncte de tipar, adică pixelul din imagine nu mai este împărțit în zeci de alte puncte care s-ar putea vedea pe print, mai ales la tonurile deschise. Știu că ziceți ceva pe site, cum că printați la echivalentul de 4000 dpi, sper că n-ați greșit cu un zero în plus, parcă-i prea mare valoarea. Am mai auzit că ați tipărit panouri mari de 2m din fișiere provenind din camere foto de 4Mpx și că rezultatul a fost extraordinar. Noi nu știm foarte bine să prelucrăm aceste fișiere, vrem să ne lăsăm pe mâna voastră, că aveți destulă experiență cu pregătirea fișierelor și știți să le prelucrați încât printul să iasă foarte bine. Orice fotograf începător se teme de discuții tehnice pentru că nu o stăpânește prea bine, așa că vom avea nevoie de un mare ajutor din partea voastră. Trebuie să ne veniți în întâmpinare cu diverse soluții, pentru că acești fotografi nu sunt foarte siguri ceea ce vor, știu doar că vor ca totul să iasă foarte bine. Pentru ei, criteriul de bază pentru care v-ar alege pentru a le printa imaginile este să-i ajutați cu toate probleme complicate pentru ei, să comunicați într-un mod foarte adecvat cu ei, să le dați încredere în propriile forțe.


O problemă mai mare ar fi cu fotografii profesioniști. Ei sunt foarte pretențioși și este normal să fie așa. Știu exact ce vor și doresc să aibă un control deplin al rezultatelor la printare, pentru că nu degeaba au atâta experiență. Cu ei este dificil chiar și să mergi la pozat. Stau mult într-un loc care li se pare că ar fi interesant, fac multe fotografii cu același cadru din mai multe unghiuri, cu mai multe setări ca să aibă o expunere cât mai bună, studiază subiectul, aranjează diverse lucruri prin cadru, pufăie zgomotos și strâmbă din nas când nu le convine ceva și tot așa. Dar și după ce le vezi fotografia, uiți de toate greutățile avute. Sunt perfecte. Vor vrea să folosească profilele de culoare de pe site-ul vostru, vă vor întreba dacă ați liniarizat echipamentul de printare și monitoarele folosite, dacă aveți actualizate profilele de culoare pentru toate materialele, dacă aveți lumină calibrată pentru a vedea și printurile într-o lumină corespunzătoare și sigur le vor compara cu ceea ce se vede pe monitor. Vă vor întreba tot felul de chestii complicate din domeniul gestiunii de culoare, când și cum e mai bine de folosit ”relative colorimetric” sau ”perceptual”, ce spații de culoare ar fi mai bine să folosească, după aia vă vor întreba dacă știți diferența între dpi și ppi, ce mai, vă vor chinui cu întrebările, doar-doar vă va găsi ceva despre care nu veți ști din acest domeniu. Dacă mă întrebați pe mine, eu sunt sigur că vă veți descurca, mi-au spus câțiva prieteni fotografi că cineva de la voi a ținut mai multe seminarii pe această temă și că au avut enorm de mult de învățat de acolo. Fotografilor profesioniști le trebuie o firmă care oferă soluții profesioniste de printare, având un control absolut al tuturor etapelor și cu rezultate perfecte de fiecare dată.


Totuși, cred că cel mai complicat însă va fi cu fotografii entuziaști, pentru că aceștia au alte criterii de alegere a firmei la care să-și tipărească fotografiile. Este adevărat că unii dintre ei nu știu dar nici nu-i interesează procesul de tipărire, că-i tradițional și cel mai performant și toate aceste detalii tehnice complicate din jurul procesului. Este adevărat că ei vor ca printul să iasă perfect dar vor și mai multe tipuri de materiale, hârtie super mată, mată, lucioasă, metalică, de tip canvas, chiar și filme de casete luminoase dar și diverse finisări. Printul să fie aplicat (cașerat) pe diverse plăci rigide (spumă poliuretanică, plăci de aluminiu - cum ar fi acelea mai cunoscute - dibond, pe plăci de plastic, sau înrămate în rame subțiri de aluminiu sau alte variante. Am văzut acele tablouri superbe de la toate edițiile evenimentului Salonul Fotografului Român, cu rama acea subțire de aluminiu și extrem de ușor de echilibrat, mai ales când este vorba de aranjat multe tablouri într-o expoziție. Sunt ideale. Unii vor vrea și casete luminoase, mai ales din acelea cu LED-uri, că na, s-a scumpit și curentul ăsta...

Și dacă tot am ajuns la acest subiect, cu scumpirea, mai ales a materialelor fotosensibile și a chimicalelor folosite, să știți că ăsta-i un criteriu foarte important pentru toți. Am înțeles că voi n-ați mărit aceste prețuri, ba chiar oferiți niște reduceri de preț substanțiale pentru comanda unor suprafețe de print mai mari. Știu că mai ajutați pe ici pe colo, pe unul și pe altul la unele expoziții de fotografie, mai ales pe cei care au posibilități mai reduse de a se descurca de singuri, pe cont propriu. Să știți că mulți apreciază asta, chiar dacă nu o spun direct.


Vreau să mai adaug totuși o mulțumire personală, pentru faptul că v-ați gândit să-i învățați pe toți fotografii (dar nu numai) despre tot ce înseamnă vastul domeniu al printării, al gestiunii de culoare, al pregătirii de fișiere pentru print sau web, prin crearea rubricii Vreau să știu! motiv pentru care mă voi abona la noutățile apărute aici. Sunt sigur că oricât de multe ar ști cineva din acest domeniu, tot timpul se va mai găsi câte o informație nouă pe acolo.

Închei această mică :) dar importantă scrisoare în care v-am prezentat doleanțele noastre, ale tuturor categoriilor de fotografi și sunt sigur că le veți da curs. De aceea am să și comand online câteva tablouri pentru mine acasă și pentru a face un cadou cuiva drag. Chiar vreau printuri! și vreau tablouri!

Cu drag,

un fotograf*




*Scrisoare imaginară adresată AME design, folosită drept o carte de vizită a ceea ce ne reprezintă!