Evaluare utilizator: 5 / 5

Steluță activăSteluță activăSteluță activăSteluță activăSteluță activă
 

Necesitatea calibrării unui monitor cred că nu mai trebuie pusă în discuție. Ceea ce încă nu știu unii este modalitatea în care se calibrează un monitor.

scala gri monitorcalibrare monitorMai exact unii consideră că dacă reglează luminozitatea și contrastul, eventual pe mai multe zone (de exemplu pe o imagine cu dreptunghiuri de la negru la alb, trecând prin mai multe nuanțe de gri), au rezolvat problema. În această variantă se pot regla doar extremele domeniului de redare al monitorului, pentru a vedea cât de cât un gri închis dar care diferă de cel mai întunecat punct, acela pe care-l numim negru, respectiv în zona de alb, să existe o mică diferență între cel mai alb dreptunghi și următorul după el. Această metodă este departe de a fi cea corectă de calibrare a unui monitor, chiar dacă rezultatele ei sunt mai bune decât cele în care nici nu ne interesează vreun reglaj de luminozitate, contrast sau saturație.

În exemplu de mai sus, se ignoră faptul că redarea monitorului poate să nu fie ( și de cele mai multe ori nu e) liniară. Adică zona de tonuri închise poate fi mai ”comprimată” decât alte zone mai luminoase. Iar dacă vorbim și de neliniaritatea redării celor trei canale RGB, ne dăm seama că lucrurile nu sunt atât de simple pentru situația în care ne interesează totuși o redare corectă a culorilor.

Pentru calibraea unui monitor (operația de fapt se numește caracterizare, pentru că prin generarea unor profile specifice, se ”caracterizează” răspunsul acelui echipament la redarea și măsurarea rezultatelor cu cele ale unor valori standard, într-un anumit standard de iluminare. Monitoarele se calibrează în standardul de iluminare D65 (6500 grade Kelvin), cu ajutorul unor instrumente numite colorimetre. Acestea se atașează de ecranul monitorului și prin programul cu care ele sunt livrate, se citesc valorile RGB ale culorilor care sunt redate pe acel monitor. Prin comparația cu unele valori care ar fi fost corecte, se crează profilul de culoare specific acelui monitor, în condițiile de lucru reale, adică ținând cont de întreg sistemul implicat (sistem de operare și placă grafică) și chiar de condițiile de iluminare de acolo. Dacă se schimbă placa grafică, operațiunea trebuie reluată, pentru că noua placă poate avea curbe de răspuns diferite față de cea veche, ducând la rezultate diferite. Sigur că discuția se face în termeni de corectitudine și nu de compromisuri de calitate.

Recomad tuturor fotografilor și a celor care operează în domeniul prelucrării de imagine, să investească într-un astfel de echipament, pentru că altfel nu au cum să controleze rezultatele așteptate. Este greșit să se considere că cei care printează au posibilitatea să rezolve aceste probleme pentru că efectiv nu au cum. Nimeni nu poate ști cum s-a ”văzut” imaginea pe monitorul necalibrat și să garanteze că și printul va ieși așa. În schimb, dacă fotograful lucrează pe un monitor calibrat (deci are aceeași referință cum avem și noi pe monitoarele noastre) și lucrează cu profilele pe care le punem la dispoziție, atunci da, responsabilitatea este doar a firmei de printare. În orice altă variantă, responsabilitatea este a celui care nu lucrează pe un monitor calibrat și nu folosește profilele de culoare finale. În acest ultim caz, fotograful nu ”vede” diferențele de culori în cazul în care spațiul de intrare este mai mare decât final, de print. Asta înseamnă că nu are control total asupra rezultatelor obținute în urma conversiei culorilor în spațiul final, de regulă mai mic decât cel de intrare.

Pentru a vedea toate articolele dintr-o categorie, dați clic pe denumirea ei.




fundal meniu vreau sa stiu

Dacă dorești să găsești răspunsuri și la alte întrebări/ nelămuriri sau chiar inserarea unor noi categorii, completează te rog formularul albastru ”Vreau să știu!” din partea dreaptă a subsolului ecranului, (clic pe el sau aici pentru deschiderea lui) cu orice întrebare/nelămurire din domeniul pregătirii fișierelor grafice pentru printul în tehnologie fotografică (de la fișierul raw până la stadiul ”bun de tipar”), al gestiunii de culoare, al tipurilor de materiale folosite, al modului de finalizare a lor, despre modalitatea de a comanda, etc. În funcție de utilitatea generală a acestui răspuns și de specificul site-ului, vom actualiza permanent acest conținut.

De asemenea, dacă dorești să fii permanent informat de orice articol nou apărut în această rubrică, înscrie-te apăsând butonul de mai jos, după care îți completezi adresa de e-mail la care vrei să ajungă informația.

 

Conținutul acestui site este protejat de lege. Nu se permite folosirea parțială sau integrală a acestui conținut, fără precizarea sursei.

vreauprinturi.ro © AME design - 2017

0
0
0
s2smodern

vreau să știu despre tehnologia fotografică de printare!

vreau să știu cum să folosesc acest site!

vreau să știu despre pregătirea fișierelor pentru print!

vreau să știu despre managementul de culoare!

vreau să știu despre alegerea materialului și a aplicației finale!